הדרך הנכונה להתגרש משלבת מספר היבטים, שביניהם הצורך להתנהג בשיקול דעת בכל שלב ושלב בהליך. אך ברור שבסופו של דבר, אין באמת דרך "נכונה" להתגרש, משום שגירושין לרוב נעשים בהתאם לאופי השונה של בני הזוג, של נסיבות חייהם המשותפות, וכן בהתייחס לשאלה האם לבני הזוג ילדים משותפים. בנוסף, כל גירושין והאופן בו הם מנוהלים, נגזרים באופן קבוע מסיבת הגירושין. כך למשל, ברור שגירושין שמתרחשים בשל בגידה של אחד מבני הזוג יהיו אמוציונליים יותר מגירושין שנעשים עקב אי התאמה.
עם זאת, בסופו של דבר, כדי להתגרש נכון יש לנהוג בשיקול דעת, ולתת משקל רב לצרכים האישיים שלנו. שילוב של השניים בוודאי אמור לקדם את המתגרש לעבר מטרותיו. לשם כך, ישנן כמה עצות מועילות שיישומן יכול להביא לגירושין בצורה נכונה, וראויה, כפי שיפורט להלן.

לנהוג בחשאיות:

באופן דיי שכיח, הליכי גירושין מתנהלים בערכאות משפטיות בשל מחלוקות בין בני הזוג בכל הנוגע לחלוקת הרכוש, תשלום דמי המזונות ועוד. לכן, בשל המודעות לעובדה שהליך גירושין יכול להפוך להליך משפטי בנקל, כדאי להיות ערוך לכך, ולנהוג בחשאיות. עדיף, לפחות בשלב הראשון, לשמור את הרצון לכך לעצמך, ולא לספר על כך קבל עם ועדה.
כך לדוגמא, אם ברצונך להתגרש עדיף לא לשתף את הצד השני גם במידע שיכול להיות לרעתך. למשל, העלאת שכר, קבלת סכום כספי גבוה שאתה עתיד לקבל, ועוד. אלו נושאים שבשלב הזה עדיף לשמור, ולא להפיץ בין מכרים, שהרי הם יוכלו לשמש את בן או בת הזוג בהליך המשפטי ככל שזה יתרחש.
עוד דוגמא לחשאיות הנדרשת, היא כאשר הגירושין נערכים בשל "רומן". ברור שעדיף לשמור את המידע הזה, גם אם טרם הודעת על כוונתך להתגרש. רומן עשוי לפגוע בבן או בת הזוג, ויש לו גם השלכות משפטיות לעיתים, הן בפן הכספי, והן בפן אישי- דתי (ככל שמדובר באישה שבגדה בבעלה).

להתנהג באדיבות לבן/בת הזוג:

בסופו של דבר, למרות שיש צורך לשמור על חשאיות ולנהוג בשיקול דעת בעת הגירושין, עדיין חשוב לזכור שאנו לא מתגרשים מאדם זר. אנו מתגרשים ממי שהתחתנו עמו, והקמנו עמו משפחה. לעיתים מערכת יחסים יכולה לא להצליח, אך אין בכך כדי לגרוע מהעבודה שתמיד אפשר "להישאר ידידים", במיוחד כאשר ישנם ילדים משותפים בסיפור.
אם החלטת להתגרש, אל תנסה לנצח את בן הזוג, תכבד אותו, תבין שגם עליו עתידה לעבור או עוברת כבר עתה תקופה קשה. עדיף לא להקשות ולא להכביד על בן הזוג, אלא לעבור עמו את התקופה הקשה ביחד. בסופו של דבר, תפיסה כזו בוודאי תסייע לשני בני הזוג לפתוח דף חדש בחייהם, ביום שלאחר הגירושין.

לקבל ייעוץ משפטי:

המאפיין העיקרי של הצורך לנהוג בשיקול דעת ובסבירות בשלב הגירושין, הוא לקבל עזרה ממומחה. כאשר יש לנו בעיה בצנרת אנו מזמינים אינסטלטור. כאשר אנו חשים שעלינו לשוחח עם מישהו, אנו פונים לפסיכולוג. כאשר אנו חולים, אנו פונים לרופא. כאשר אנו מתגרשים, עלינו דבר ראשון לפנות לעורך דין. רק קבלת ייעוץ משפטי לכל אורך הדרך, החל מרגע ההחלטה ועד לרגע הגירושין, עשויה למקסם את ההליך, ולסייע לנו לעבור אותו ביתר קלות.
חשוב לזכור, שהליך הגירושין מורכב ממספר רב של תחומים, החל מהגירושין שייערכו בבית הדין הרבני, וכלה בצורך לערוך חלוקת רכוש, ולהסדיר את משמורת הילדים. אלו נושאים שחוסים תחת הקטיגוריה של דיני המשפחה, ולכן יש צורך ברור לקבל סיוע משפטי מעורך דין דיני משפחה, מנוסה ומיומן.

לשמור מסמכים:

כאמור, אם החלטנו להתגרש כבר בשלב הראשון חשוב להתחיל לאסוף מסמכים שיכולו לסייע לנו. בין אם מדובר במסמכים שמעידים על חשבון בנק נוסף, או על כספים אותם מחזיק בן הזוג, או מידע ל בגידה של בן או בת הזוג, ועוד. נכון, כל מקרה נבחן לגופו, ובחלק גדול ממקרי הגירושין אין צורך בכך, אך לעיתים כאשר סיבות הגירושין כן מעידות על פגיעה או בגידה קשה באמון, חשוב לבחון בעין ביקורתית את הנעשה גם בחצר של בן או בת הזוג.

לפנות להליך גישור:

הדרך היעילה ביותר לקדם את הליך הגירושין היא לאו דווקא לפנות להליך משפטי. אלא להגיע להסכמה. כדי להגיע להסכמה, ולסיום מוצלח, רצוי לפנות להליך גישור, בפני מגשר מוסמך. להבדיל מהליך משפטי, תכליתו של הגישור היא להביא את בני הזוג לידי הסכמה כוללת על הנושאים המצויים במחלוקת. הליך משפטי, חותר להכרעה בין הצדדים מבלי תמיד להתחשב בפגיעה האפשרית בצד שיפסיד. לכן, גישור היא אפשרות מעולה להתגרש בצורה נכונה, ראויה ונעימה.

דילוג לתוכן